Startsida
Gammal reklam
2005
[2003] [2004] [2005] [2006] [2007] [2008] [2009] [2010] [2011] [2012]

Det kommer en vår och därmed olika aktiviteter.

Längre ner på sidan: 14 maj. 10 sept.

Årets första aktivitet blev årsmötet den 1 mars.
Vi samlades på Amigo och hade en trevlig kväll med många medlemmar.
Även vi veteraner använder datorhjälp för att hjälpa och hålla reda på våra minnen.
På sidan "Årsmöten" kan Du läsa mera om kvällen.

Ordföranden Vide hade med sej några gamla foton som jag (Sölve) passade på att skanna av.

Motortrubbel eller bara nyfikenhet?

Från den storslagna Emmaboda-utställningen 1950 kommer denna bild på bl.a. en Porsche

Fords återförsäljare i Emmaboda, Helmer Dahlström, är här ute och finåker

Hjalmar Lindau var lärling i Malmö på 20-talet.

Leif Sunesson skickade över några bilder från Rövaredalens SM-tävling i MotoCross. Förutom de toppmoderna crosscyklarna som tävlade på den fina banan, kunde man se betydligt äldre tvåhjuliga tävlingsfordon och standardmotorcyklar.

Sölve tackar för bilderna och tar gärna emot lite berättelser som är intressanta för oss.

Den 14 maj hade vi vårt vårrally. På taxitorget i Emmaboda var det precisionskörning med både bil och mc. Det gällde att få fordonet precis i mitten av två stolpar. Sedan besöktes bl.a. Skruv och Vissefjärda. Berättelser från dagen tas gärna emot av Sölve (som inte kunde vara med).
Peter Haraldsson filmade och tog bilder under dagen. Han har lämnat en dvd-skiva som kan lånas hos Sölve på Ståhlmotor. Peter filmade precisionskörningen på taxitorget och tog bilder från Vissefjärda och Skruv. Låna skivan, bränn av den eller lägg in filerna i dator så har Du ett fint minne. Tack Peter!

Medlemmar njuter av vårsolen i Vissefjärda denna sköna majdag. Foto Mats Olsson

Intresserade tittar på "ögongodis" Foto Mats Olsson

Förhoppningsvis kommer här mera text från dagens händelser.

(Peter, du brukar vara bra på sådant)

"Koppis" tar emot pris ur Stig-Ove´s hand

Emmaboda Marknad hölls den 10 september. En del av våra medlemmar visade sin fordon på gräsplätten vid taxitorget. Det var kanske inte så många, men blandningen var lagom. Där fanns både två- och fyrhjuliga motorfordon. Här några bilder:

Evald, Stig-Ove och Vide läser motorlitteratur och tittar på foton.

Ibland är det intressant att se på detaljer. Denna underbart fina Triumph Spitfire tål att närgranskas.

Visst är den väl tjusig?

Allt verkar perfekt, Vilken snygg "häck".

20 september

Denna sköna höstkväll skull det köras moped. Samlingen var som vanligt utanför Amigo och det blev ett tiotal mopedentusiaster som laddade upp för rundan. Jag (Sölve) hade sett fram emot denna kväll och var på plats i god tid.
Efter lite prat startade vi upp och drog iväg. Min Monarscoot gick plötsligt inte bra och stannade efter några hundra meter! Typiskt, jag som hade längtat efter just denna kväll! Med stor besvikelse såg jag de andra försvinna iväg.
Jag tog mej sakta och delvis med tramphjälp hem till min verkstad. Skruvade bort förgasaren och hittade lite ludd som fastnat i huvudmunstycket. Att ha ett litet bensinfilter, som vissa redan har, är att rekommendera.

Efter en liten provrunda körde jag till Amigo och där hade det övriga gänget precis kommit tillbaka. Jag var inte ensam om problem, men de kom i alla fall runt...
Vi gick in, fikade och pratade. Jag tog upp att vi borde ha varandras mobilnummer, ifall någon "försvinner" eller får problem.

Vi fick också ett par nya medlemmar som vi hälsar välkomna till oss.

Några bilder från kvällen. Alltefter som solen försvann blev bilderna sämre.  Mats Olsson fotade, vi tackar för det.

Motala 8 oktober 2005

Dags för bussturen till Motala med veteranerna. Vi var 30 personer som äntrade Dacke-bussen klockan sju på morgonen. Efter att dimman slukats upp av solen blev det en härlig dag. Alla hade matsäck med sej och det mesta av den förbrukades till utsikt över Tranås. Efter den mat- och kisspausen kom vi sedan fram till Motala lite före öppettiden klockan elva. Det löstes inträde som ingick i de facila 200 kronor vi betalade för resan.

Under kaffe- och kisspausen vid Tranås passade bl.a. Evald att föreviga stunden.

Vissa av veteranerna hade varit en, eller till och med två gånger tidigare, på "Motala Motormuseum". Och jag kan förstå dem, där finns så mycket att titta på att man säkert missar något första gångerna. Dessutom förändras utbudet, nya saker kommer till och andra försvinner.

Mopeder är alltid intressanta.

Husqvarnas V2 tävlingsmotor med hårnålsfjädrar och öppet liggande vipparmar.

En stjärnmotor i framhjulet på en motorcykel,
alldeles otroligt!

Gengasdriven mc. Lägg märke till den modifierade oljekannan till höger.

Jag trodde att jag under mina 50 år som aktivt motorintresserad hade sett det mesta, men icke. Där fanns massor av fordon och prylar jag inte hade en aning om!.

Efter ett par timmars idogt tittande gick de flesta av oss ut för att fika eller äta en bit mat. Sedan var det dags att gå finalrundan innan bussen återigen äntrades för hemfärden.

Alla verkade nöjda och ser fram emot nästa busstur, men lämpligen med något annat resmål. /Sölve

Sidans topp

[Startsida] [2003] [2004] [2005] [2006] [2007] [2008] [2009] [2010] [2011] [2012]